Bilister kan finde parkeringspladser hurtigere med ny INRIX On-Street Parking

• INRIX lancerer nu den første tjeneste af sin slags, som skal hjælpe bilister med at finde en ledig parkeringsplads hurtigere.
  • Tjenesten hjælper også administrationen i byerne med at holde styr på ledige parkeringspladser og på den måde forbedre mobiliteten.
  • Tjenesten giver indsigt i tilgængelighed og priser på mere end 80.000 parkeringspladser i 31 lande.

København, 3. juni 2015 – Alle som har prøvet at køre rundt i cirkelbevægelser i jagten på en parkeringsplads, vil tage særligt godt imod den nye løsning fra INRIX, som vil spare både tid og frustrationer. BMW vil som den første bilproducent have tjenesten i alle de nye ConnectedDrive biler.

INRIX On-Street Parking besvarer spørgsmål som:

• Hvor kan jeg parkere? Ledige pladser bliver opdateret hver time og viser dig, hvor du har størst chance for at finde en ledig plads.
  • Hvor meget koster parkering? Du vil med det samme få indsigt i priser, parkeringsregler og tilladelser.
  • Tjenesten giver dig indsigt i flere end 80.000 parkeringspladser i Europa og Nordamerika.

BMW og INRIX præsenterede INRIX On-Street Parking i en BMW i3 på Telematics Automotive konferencen i juni i Detroit. De viste, hvordan man kan finde de bedste ledige parkeringspladser ved at analysere forhold som lokale regler og priser, direkte trafikinformation og data fra mobile enheder.

“Hvad nytter en selvkørende bil, hvis den ikke kan finde et sted at parkere, efter den har sat dig af“ spørger Bryan Mistele, CEO hos INRIX.

”Storbyerne er trængte og INRIX On-Street Parking udfylder et kritisk hul i markedet, der løser problemet med stigende trafik og parkering i byer verden over,“ siger Bryan Mistele, CEO hos INRIX.

Tjenesten er nu tilgængelig i København, Amsterdam, Köln, Seattle, Vancouver og San Francisco. Det er planen, at tjenesten vil være tilgængelig i 23 byer inden året er omme.

Eksperter vurderer, at op mod 30 procent af trafikforsinkelser i overbelastede byområder er et direkte resultat af bilister, som leder efter parkeringspladser.1

Ifølge en global undersøgelse af pendlere i 20 internationale byer, har næsten 60 procent af bilister mindst en gang opgivet, at finde en parkeringsplads. Undersøgelsen viser også, at pendlere i gennemsnit bruger 20 minutter i deres søgen efter en parkeringsplads.2

Ifølge en Frost & Sullivan-analyse, spilder bilister i gennemsnit 55 timer om året i deres søgen efter en parkeringsplads. Dette koster forbrugere og lokale økonomier næsten 4 milliarder danske kroner i spildt tid og brændstof.3

Intelligente byer har brug for intelligent teknologi

Over halvdelen af verdens befolkning lever i storbyen, og transportindustrien er i stigende grad nødt til at finde på mere intelligente parkeringsløsninger for at forbedre mobiliteten. INRIX On-Street Parking giver teknologisk moderne storbyer en chance for at skabe en mere skalerbar, omkostningseffektiv og umiddelbar måde, at administrere parkeringspladser og skabe en mere gnidningsfri trafik i byområderne. Fordele:

• Du får informationen direkte, som den ser ud lige nu. Du får også indsigt i statistikken, så du kan se hvordan den forventede ledighed og pris vil være lige præcis hvor og hvornår, du har brug for det. Tjenesten tager også højde for forhold som fx specielle begivenheder og helligdage.
  • Mindre afhængighed af vejsidetællere og sensorer. Dette skaber en hurtigere og mere kosteffektiv måde for byplanlæggere at skabe bedre parkeringsforhold.
  • Byplanlæggere kan også lettere finde ud af, hvor det er klogest at placere nye cykelstier og busruter.
  • Indsigt i hvordan prisudsving påvirker efterspørgslen lige nu og her. Byer kan dermed fastsætte den mest kosteffektive prismodel.

Offentlige institutioner, bilproducenter og app-udviklere, som er interesserede i at lære mere, kan tilmelde sig INRIX online webinar onsdag den 17. juni 2015, kl. 14.00. Her vil INRIX gennemgå case historier, tekniske specifikationer og fordele.

Om INRIX
INRIX®, Inc., er en af de hurtigst voksende datateknologivirksomheder i verden. Virksomheden henter og analyserer data for at mindske den enkeltes, økonomiske og miljømæssige belastning af trafikpropper. Gennem banebrydende data hjælper INRIX bilproducenter, flåder, regeringer og medievirksomheder til at gøre det lettere for bilister at navigere i deres verden og forudse trafikken. Vores vision er enkel – at løse trafikproblemer, styrke bilisters vilkår, skabe smartere planlægning og øge handel.

Vores live trafikinformation og andre køretjenester, som du kan følge med i gennem nyhederne eller via navigations-appen i din bil eller smartphone, sparer hver dag millioner af bilister tid, brændstof og frustration. INRIX leverer trafik og kørselsrelateret information samt avancerede analyseværktøjer og tjenester på tværs af seks brancher og et område som dækker næsten 8 millioner km af vejnettet i 41 lande. For mere information besøg os på INRIX.com eller download vores INRIX XD Trafik App til iOS og Android.

MEDIEKONTAKT:
INRIX Europa
Matt Simmons
matt.simmons@inrix.com

Morsing
Finn Morsing
finn@morsingpr.dk

BMW Europa
Niklas Drechsler
niklas.drechsler@bmwgroup.com

1 Donald Shoup, The High Cost of Free Parking, Chicago: Planners Press, 2005 and 2011.
2 IBM Commuter Pain Survey https://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/35514.wss
3 Frost & Sullivan, 2015, Analysis of parking in London, Berlin, Paris, New York, Chicago, San Francisco, Amsterdam, Washington D.C.
4 Frost & Sullivan, 2015, Strategic Analysis of Smart Parking Market in Europe and North America